18. 09. 2024
Perikopy: Žd 5,7-9; srov. Ž 31; J 19,25-7
Milovaní!
Zbožný lid uctívá sedmero Mariiných bolestí. Liturgie dnešní slavnosti nás však vede k tomu, abychom soustředili pozornost na jednu z nich: vykresluje podobiznu matky stojící pod křížem, jejíž srdce proniká meč.
Vyslechli jsme odstavec z pašijí Janových. Umučení našeho Pána Ježíše Krista podle Jana se místy odlišuje od podání zbývajících evangelistů a zářnou ukázkou byly ony tři verše. Nemají obdoby u Matouše, Marka ani Lukáše.
Čím je těchto několik slov tak jedinečných? Shrňme si to v několika bodech:
- Nelze nepostřehnout, že mezi přítomnými je na prvém místě uváděna Ježíšova „matka“. To samo o sobě dosvědčuje, jak velice se rozvinula už okolo roku 100, kdy naše evangelium bylo sepsáno, úcta k Marii.
- Poprvé v celém čtvrtém evangeliu je zmiňován „učedník, kterého Ježíš miloval“, – snad se jedná o Jana apoštola -, bez Petrovy přítomnosti. Jan už nepotřebuje Petra poručníka, právě pod křížem začíná být sám sebou. Pod touto korouhví zbrocenou krví vystupuje Jan z Petrova stínu. Není tu však sám, nýbrž spolu s Ježíšovou matkou.
- Naše scéna nepochybně souvisí s líčením o svatbě v Káni Galilejské. V onom galilejském městečku se Ježíšova „hodina“ ohlašovala: „Ženo, co to ode mě žádáš? Ještě nepřišla má hodina!“ Na Kalvárii je už tato hodina v plném běhu. První i druhý příběh se odehrává za účasti Ježíšovy Matky. V obou užívá Ježíš překvapivého oslovení. Nazývá ji „ženou“. V Káně učiní Ježíš znamení první, na kříži znamení poslední. Obě znamení nakonec mají vést k víře: Když byla proměněna voda ve víno, „učedníci v Ježíše uvěřili“. Kristův kříž je konečným znakem víry. Kdo ji přijme, není souzen. Kdo ji odmítne, již je odsouzen.
- Maria je označována „ženou“ ze dvou důvodů. Je novou ženou, protějškem neposlušné pramáti Evy. Je opravdovou, nezkaženou „dcerou siónskou“. Zároveň je obrazem církve, panny a nevěsty. Teprve pod křížem se hlouček Ježíšových učedníků stává církví. Kdyby církev odstranila kříž ze svého života, zanikne.
- Ježíš na kříži ustavuje nový vztah ženy k učedníkovi. Rozhodující už není pokrevní příbuzenství; zde vzniká duchovní mateřství a duchovní synovství. Každý, kdo miluje Pána, vstupuje do Ježíšovy rodiny a dostává Matku. Proto je také povolán k tomu, aby bránil její čest, podobně jako kdysi svatý Josef.
- Milovaný učedník nedostává Marii jen do péče, ale platí to oboustranně. Maria ve své hmotné nouzi nedostává v Janovi opatrovníka. Maria není pro Jana přítěží či věcným břemenem, ale darem, darem nad dary.
- Ještě jedna věc přímo křičí z Janových pašijí. Proto ji nemohu pominout. Ti, kdož by měli promluvit, mlčí. Čekali bychom přece Otcův hlas z nebe, jako na hoře proměnění nebo u Jordánu. Stejně tak bychom čekali, že tu promluví Matka, jako při zvěstování nebo navštívení. Otcovo i matčino mlčení vskutku bije do uší a drásá srdce. Má to však svůj smysl. Sedmibolestná Matka právě svým mlčením pod křížem rozevírá prostor, v němž může naplno zaznít vtělené Slovo.[1] Je to dokonalá Matka, jež dopřává svému obětujícímu se Synovi svobodu, a tak představuje mateřskou tvář první osoby Trojice.
Milovaní,
přiznejme i my po Ježíšovi první místo naší duchovní matce. Toto místo patří jenom jí, nikomu jinému.
Odvážně vstupujme do Ježíšovy hodiny, protože v ní i my dozrajeme jako onen milovaný učedník, a staneme se sami sebou.
Braňme Matčinu čest a milujme církev, zrozenou z Kristova boku.
Uprostřed nespravedlností a krutostí dnešního světa nekřičme a nehulákejme, aby mohl zaznít hlas vítězného Krista.
[1] „Řada autorů vidí v soucítím mlčení sedmibolestné Matky tajemný obraz vyjadřující postoj nebeského Otce, který nyní svým soucítím mlčením otevírá prostor, v němž může naplno znít celé jeho vtělené Slovo.“ Ctirad Václav Pospíšil, Utrpení Páně podle Jana. Životodárná Moc ukřižovaného Slova (Jan 18,1 – 19,42), Karmelitánské nakladatelství, Praha 2022, 81.